Noord Nederlands Toneel

Aan vrijwel alle grote conflicten gaat een klein, menselijk verhaal vooraf. Terwijl de spanningen tussen de westerse en de Arabische wereld oplopen, nemen het Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni en Asko|Schönbergs K[h]AOS de theaterbezoeker mee naar hoe het begon: met een vader die niet weet hoe hij zijn vaderliefde moet tonen en uit onvermogen zijn twee zonen uit elkaar drijft.  Het verhaal van Abraham – gespeeld door Jack Wouterse.

Regisseur Guy Weizman brengt met deze voorstelling (met een happy end!) grote, religieuze en maatschappelijke conflicten terug tot menselijke verhalen over liefde, spijt en jaloezie.

Het Parool over Carrousel in zijn 5-sterrenrecensie:
"Met zijn fysieke, associatieve en poëtische theatertaal maakt hij (Guy Weizman) het NNT op dit moment tot een van de spannendste bespelers van de grote zaal."

Inleiding
Van 19.15 uur tot 19.45 uur is er een inleiding. Deze kost €2,50 inclusief een kopje koffie of thee. Vroegboekers mogen gratis naar alle inleidingen. Reserveer uw plek via het betaalscherm van 'Salam'. 


Cast & Creatives

Regie: Guy Weizman, tekst: Fikry El Azzouzi, choreografie: Roni Haver, beeld: Ascon de Nijs
componisten: Genevieve Murphy, Florian de Backere, Luke Deane, Yannis Kyriakides, Abderrahim Semlali, muzikale dramaturg/ begeleider: David Dramm

Met: Jack Wouterse, Bien de Moor, Bram van der Heijden, Senna Gourdou, Veerle van Overloop, Mohammed Azaay, Igor Podsiadly, Angela Herenda, Adam Peterson, Sofiko Nachkebiya, Harold Luya, Camilo Chapela, Maya Fridman (cello/zang), Daan van Koppen (saxofoon), Jochem Braat (toetsen), Jaber Fayad (ud), Wilco Oomkes (accordeon), Jacobus Thiele (percussie)

Informatie

Genre(s)
Toneel
Entreeprijs
€24,00
Tijd
20:15

Trailer

Recensies

De Volkskrant ****

“Resultaat: een geweldige, unieke, luidruchtige, soms finaal uit de bocht vliegende en ten slotte  originele voorstelling, waarin aloude Bijbelse personages fris tot leven worden gebracht.”

“Salam is een bizarre theatrale trip”

“Jack Wouterse is een mooi twijfelende en ook wijze Abraham, met naast hem een goed spelende Bram van der Heijden (Izaäk) en Mohammed Azaay (Ismaël) als contrapunten.”

Dagblad van het Noorden ****

“Salam is meer dan een voorstelling. Het is een belevenis.”

“Salam is geslaagd. Sterker, je wilt nog een keer gaan kijken.”

“Acteurs en het Noord Nederlands Toneel, dansers van Club Guy & Roni en de jonge muzikanten van Asko Schönberg’s K[h]AOS gaan ongemerkt in elkaar op, zonder geforceerde lasnaden.”

“een voorstelling die ingetogen drama en hartverscheurende scènes afwisselt met uitbundige humoristische momenten.”

Scenes magazine ****

“de overdonderende pracht van muziek, dans, spel en beelden is een lust voor alle zintuigen.”

“Salam is door de grensoverschrijdende kracht en de tomeloze energie, een weldaad in de grote zaal en blijkt, gezien de samenstelling van het publiek in Groningen, ook aantrekkelijk voor jonge mensen. Wat geweldig.”

Theaterkrant ***

“Jack Wouterse speelt deze oude, tragische man met een geweldige finesse.”

“een sublieme interactie tussen de muziek en het spel”

“Zijn [Guy Weizman] voorstellingen stralen levensvreugde en passie, zijn een feest voor oog en oor en laten ook nog eens zien dat ras, geslacht, gezindte of nationaliteit er bij hem niet toe doen.”

Telegraaf ****

“Het verhaal van Abraham glijdt regelmatig haast ongemerkt de actualiteit in en niets menselijks blijkt ook profeten vreemd” en “Jack Wouterse is prachtig kwetsbaar als de oude Abraham, wiens rotsvaste geloof alsnog begint te wankelen.”

Het verhaal

Alle grote verhalen beginnen met een klein verhaal. En vrijwel alle wereldconflicten vanuit teleurstelling of pijn. Nu de spanningen tussen de West en Oost steeds vaker oplopen, nemen het Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni en Asko|Schönberg de theaterbezoeker mee naar hoe het allemaal begon: een vader die niet weet hoe hij zijn vaderliefde moet tonen en twee broers die uit elkaar worden gedreven. Het verhaal van Abraham (gespeeld door Jack Wouterse).

Zowel de Koran als in de Bijbel vertellen het verhaal over Abraham en zijn zoons Izaäk en Ismaël. Ismaël is de eerste zoon van Abraham, verwekt bij een slavin, Hagar. Izaäk is de eerste zoon van Abrahams vrouw Sara. Izaäk wordt één van de grondleggers van het jodendom en het christendom, Ismaël de stamvader van de moslims.

De Marokkaans-Vlaamse schrijver Fikry El Azzouzi schrijft de teksten voor Salam. Grote religieuze en maatschappelijke conflicten worden terug gebracht tot een menselijk verhaal over liefde, spijt, jaloezie, ouder worden, de pijn van kinderloosheid en de worsteling met het ouderschap. Wie het werk van Guy Weizman kent, weet dat dit geen historisch bijbeldrama wordt. Weizman laat zich qua sfeer en energie liever inspireren door Tarantino’s From dusk Till Dawn. Net als bij andere producties speelt muziek een belangrijke rol: vijf jonge componisten schrijven speciaal voor het stuk nieuwe volksliederen, die beter passen bij een nieuwe, meer menselijke wereld.

Wist u dat..

- Er zowel overtuigd Atheïsten als mensen met Joodse, Christelijke en Islamitische roots aan de voorstelling werken?


- Er live muziek in de voorstelling zit?


- De muziek gecomponeerd is door vier verschillende componisten?


- Er 18 (!) mensen op het podium staan?


- De voorstelling ook geschikt is voor Engelstaligen?


- De tekstschrijver van Salam, Fikry El Azzouzi, is een Marokkaans-Vlaamse schrijver van romans, columns en theaterstukken. 


- Senna Gourdou onder andere hiphopper en mimespeler is en in Salam niet alleen speelt, maar ook samen met de componisten muziek schrijft. 

Regisseur Guy Weizman over Salam

“Als ik om me heen kijk, zie ik een gevaarlijk soort spanning. Dan doel ik vooral op de onrust tussen de oude en de nieuwe, uit Arabische delen van de wereld afkomstige bewoners van ons land. Ik loop hier al een tijdje rond (Weizman begon als danser bij het Israëlische Batsheva Ensemble Dance Company en danste voor hij naar Nederland kwam in Berlijn en Brussel, red), maar vijftien jaar geleden was alles veel relaxter. Ik heb tegenwoordig het gevoel tussen twee werelden te staan, twee kanten die aan me trekken. Of de vluchtelingencrises de culturele tegenstellingen zichtbaarder heeft gemaakt? Daar gaat het me niet om. Ik wil wegblijven van thema’s als vluchtelingenproblematiek, angst voor terroristen, verschil tussen rijk en arm of wat voor eventuele achterliggende oorzaak dan ook. Om de cultuurclash tussen het westen en de Arabische wereld bespreekbaar te maken, keer ik terug naar de bron: het verhaal van Abraham.

Een symbolische bron welteverstaan, want we weten helemaal niet of het echt is gebeurd. Een verhaal ook waar de Bijbel en de Koran ieder hun eigen versie van hebben, die grotendeels overeenstemmen, maar op belangrijke punten ook verschillen.” 

Waarom is het verhaal van Abraham een goede kapstok om die wij-zij tegenstellingen aan de orde te stellen?
“De drie grote Abrahamitische religies, jodendom, christendom en islam, hebben hun wortels in het Midden-Oosten. Het verhaal van aartsvader Abraham komt bij alle drie terug, de personages spelen in alle verhalen een rol, maar ergens, na een familieruzie, splitsen de wegen zich. Over die breuk wil ik het in Salam hebben. Door terug te gaan naar het moment dat het verhaal nog één was. Ik wil op een naïeve, idealistische manier een brug slaan.”

Naïef idealistisch, wat bedoel je daarmee?
“Het is natuurlijk een onmogelijke missie die ik mezelf opleg, het probleem is zo groot dat ik niet eens in de buurt van een oplossing kom. Maar als ik daar te veel bij stilsta, doe ik niks meer. Dan ga ik thuis op de bank tot vier uur ’s nachts Netflix-series zitten kijken. Ik wil verantwoordelijkheid nemen, als mens, als burger en als kunstenaar. Niks doen, cynisch worden, is te makkelijk. Ik hoop dat ik met mijn voorstellingen bij sommige mensen een paar vastgeroeste standpunten kan loswrikken. En wie weet ontstaat er een butterfly effect. Ik doe een brief in een fles, gooi die in de zee en hoop dat iemand ‘m leest.”

Misschien heeft de wereld wat meer naïef idealisme nodig.
“Ik verkeer in een soort retrofase. Ik verlang terug naar de flowerpowertijd, naar de hippies, ook al heb ik die tijd helemaal niet meegemaakt. Volgens mij kon er toen nog veel meer.”

Wat trekt je daarin aan?
“Er hing een sfeer van verandering, een gevoel dat je met elkaar voor een andere samenleving kunt kiezen. Ik denk dat we de laatste jaren met z’n allen heel cynisch zijn geworden. Als mensen dit straks lezen, zullen er genoeg zijn die denken: ach ja, zo’n kunstenaar. De wereld veranderen met een voorstelling? Arme jongen. Dream on.”

Je hoeft toch ook niet de wereld te veranderen?
“Nee, maar ik zie het wel als mijn plicht om op een positieve manier mee toe doen aan de discussie. Als kunstenaar houd ik ervan om een beetje te schoppen, de vinger op de zere plek te leggen. Met Salam wil ik voor een andere weg kiezen. Dit moet een warme, verbindende voorstelling worden. Ik denk dat het interessant is om het conflict tussen twee culturen te laten zien. Dat je als publiek verleid wordt om een kant te kiezen. Om vervolgens te ontdekken dat beide kanten even goede argumenten hebben. Daar liggen ook de wortels van het probleem: in het feit dat mensen van welke kant dan ook denken de waarheid in pacht te hebben. Ik vind ergens in geloven, je overgeven aan een groter doel, heel ontroerend. Maar als er nergens meer ruimte is voor twijfel, als je denkt het grote gelijk aan je zijde te hebben, wordt het eng. Ik vrees dat de tegenstellingen nog wel groter worden. Des te belangrijker om juist nu te proberen een brug te slaan. Ik wil het niet meer hebben over wij en zij hebben, maar over ons.”

Hoe kijk jij in dit verband naar bijvoorbeeld de actie van Trump om de ambassade van de VS naar Jeruzalem te verplaatsen? Dat is wel een gevalletje van de boel op de spits drijven.
“Zoals veel mensen: met angst, verbazing en verwarring. Ik snap dat je over Trump begint. Maar laten we nou niet doen alsof wij in Europa zo lekker bezig zijn. We leven in een wereld waarin steeds meer mensen op zichzelf teruggeworpen worden. Of laten we het nog dichter bij huis houden: rij tien minuten de stad uit naar een buitenwijk. Dan beland je ook in een andere realiteit. Ik hoop dat bezoekers na het zien van Salam meer open staan voor hun nieuwe buurman of buurvrouw. Dat je snapt dat culturen van elkaar verschillen. Dat iemand er misschien andere gewoontes en ideeën op nahoudt dan jij. En dat dat helemaal niet erg is. Ik kies ervoor om in het midden te blijven, om te proberen beide kanten niet verder uiteen te laten drijven.”

Waarom speelt Salam zich eigenlijk af in een bar?
“Na de dood van Abraham kwamen Izaäk en Ismaël samen om hem te begraven. Het staat niet in de Bijbel, maar ondanks alle ellende hebben ze zich blijkbaar verzoend. Ik hoorde laatst dat je bijvoorbeeld in Engeland na een begrafenis naar een bar gaat om daar goed dronken te worden. Het leek me dus de perfecte plek voor de twee broers.”