Vastgoed B.V.

Deze Nederlandstalige bewerking van David Mamet’s stuk Glengarry Glen Ross neemt ons hoog mee de apenrots op. Waar de alfamannetjes het beste in zich zelf naar boven halen. Waar resultaten, bonussen en geslaagde deals vele malen belangrijker zijn dan gunnen, vertrouwen en samenwerken. De makelaars van het noodlijdende Vastgoed B.V. laten hun testosteron de vrije loop als het om het ‘echie’ gaat. De oplossing om uit de rode cijfers te komen is even simpel als bikkelhard. De twee beste verkopers kunnen blijven, de twee slechtste worden ontslagen.
Met Huub Stapel, Jörgen Raymann, Frederik Brom, Daniël Cornelissen, Jelle de Jong, Anton de Bies e.a.

Informatie

Genre(s)
Toneel
Entreeprijs
€37,00
Tijd
20:15

Trailer 'Vastgoed B.V.'

Persquotes

Vooral Frederik Brom beschikt over de subtiele technieken van scherpe satire..” (…) “De eerste serieuze toneelrol van Jörgen Raymann, die zich daar prima van kwijt.” (…) “Fascinerend aan dit stuk zijn de onderlinge verhoudingen, de heersende hiërarchie waarvoor iedereen over lijken gaat.” Theaterkrant


Niet te missen! – Parool

Huub Stapel laat zien wat hij in huis heeft - Parool

Sterke rol van debuterend acteur Jörgen Raymann - Parool

Huub Stapel weet het kwetsbare laagje subtiel zichtbaar te maken onder een façade van bravoure - Telegraaf

Vastgoed B.V. is een sprankelende vertaling vol tijdloze klootzakken - Volkskrant

Mooie onderkruiperige rol van Huub Stapel - Volkskrant

Virtuoze taalwerk van Otten - NRC

Jörgen Raymann is de verrassing in Vastgoed B.V. - HDC Media
  

Publieksreacties


Thomas Acda: Genoten! Gaat dat zien! Toptoneel. Zelden zo genoten van zes baksteenpooiers!

Serve Hermans: Wat een fijn stuk. My god! Wat is Huub Stapel prachtig!

Dhr. Steven: Goede voorstelling, sterk gespeeld, we hebben ruim 90 minuten genoten en gelachen zonder de aandacht te verliezen. Onze complimenten aan de cast.

Mevr. Bantsinger: De cast geeft een masterclass in superstrak acteren met lappen tekst en razendsnelle dialogen.

Dhr. Hendriks: Erg goede voorstelling! Fantastisch samenspel en veel humor. Zeker de moeite waard!

 

 

Interview

Vastgoed B.V.: Liegen en bedriegen voor gevorderden

Huub Stapel arriveert als eerste in de Gruter, al 36 jaar zijn stamcafé in Amsterdam Zuid. Fris gedoucht, zilvergrijze haren strak achterover gekamd, kleurrijke sjaal om zijn hals. Het wachten is op medespeler Jörgen Raymann. Die moet uit Almere komen want daar woont hij. Huub bestelt een espresso en een broodje oude kaas. Dan valt hij met de deur in huis over de grote hoeveelheid tekst die hij moest leren voor Vastgoed B.V. “Het is een fantastisch maar lastig kreng, dit stuk. Er wordt ontzettend veel gesproken in een hoog tempo. En het vliegt van links naar rechts. Maar geweldig leuk, het zit steengoed in elkaar.” Vastgoed B.V. is de Nederlandstalige bewerking van David Mamet’s verfilmde klassieker Glengarry Glen Ross en gaat over een makelaarskantoor vol testosteron. 

Huub kijkt naar de deur. Jörgen Raymann komt binnen in een driedelig pak en op, zo te zien, recent gepoetste schoenen. Huub veert op: “Ah, daar is-ie hoor, het fenomeen. Zo, en al scherp gekleed zeg.” Ze geven elkaar een man hug, terwijl Jörgen zegt: “Ja, voor mij is dat een dagtaak. Vandaar dat ik wat later ben. En nu koffie graag.” 

Jörgen maakt in Vastgoed B.V. zijn debuut als toneelacteur. Auditie hoefde hij niet te doen. Regisseur Job Gosschalk wist dat hij hem wilde hebben voor de rol van een van de gehaaide makelaars die elkaar met gepassioneerde inzet van leugens, bedrog en verraad de tent uitvechten om hun baan te behouden. 

 JR: “Ik vind het heel spannend om toneel te spelen. Het is allemaal nieuw voor mij. Ik kom uit zo’n andere wereld, als cabaretier. Ja, thuis acteer ik geregeld als ik te laat ben. Maar het is toch anders hè, zo op een podium. Stond ik ineens naast grand dame Stapel. Slechter kon ik het niet treffen natuurlijk.”

HS: “Hopeloos.”  
JR: “Hij is altijd heel erg aardig voor me.”
HS: ‘’We passen goed op hem.”
JR: ‘’Ik dacht eerst: sta ik daar straks een beetje te klooien tussen al die topacteurs, als dat maar goed gaat.”
HS: “Het gaat dus ontzettend goed. Hij maakt echt reuzensprongen.” 
JR: “Klinkt het raar als ik zeg dat er een droom uitkomt? Het is echt een bucketlist ding voor mij.” 

 Vinden jullie het niet jammer dat er geen vrouwen meespelen?

JR: “Nee hoor. Ik zou niet zonder ze kunnen, daar niet van, maar deze tempel van testosteron is een feest.”
HS: “We hebben een goed clubje mannen bij elkaar. Echt leuk.”

Valt weinig te lachen zeker?

JR: “Grafstemming. Wat dacht je anders met hem erbij.”
HS: “Ja, dat is afzien. Nee, serieus, we lachen ontzettend veel. Zowel tijdens het spelen - het stuk is behoorlijk komisch - als daarbuiten, in de kleedkamer en zo.”  
JR: “En in de WhatsAppgroep.”
HS: “Aan het toneel wordt altijd wel veel gelachen, hoor.”
JR:  “Voor ik hier aan begon, had ik een vertekend beeld van de toneelwereld. Ik dacht dat het beetje ons kent ons zou zijn; high brow, neerkijken op de rest. Daar heb ik bij deze mannen nog niets van gemerkt. Ik voel me comfortabel en veilig. Het is echt een warm bad.”

Jullie spelen precies het tegenovergestelde.

HS: “Haha, ja, die jongens zitten echt in een miserabel koud bad met z’n allen. Verschrikkelijk.”
JR: “Misschien is het daarom wel extra belangrijk dat wij het onderling zo gezellig hebben. Het lijkt me heel lastig zo in en ingemeen te moeten spelen als er in het echt ook scheve ogen zijn. Dan wordthet een beetje te echt allemaal.”

Zit er ergens iets van gewetenswroeging bij iemand in het stuk?

JR: “Even denken. Nee.”
HS: “He-le-maal niets. Je kijkt naar opgeblazen egootjes die je volgt op hun zelfzuchtige, eenzame weg naar beneden. Totaal vervreemd van zichzelf en elkaar.” 
JR: “Ik denk dat het publiek behoorlijk gemankeerd naar buiten loopt. Misschien moeten we het nummer van Stichting Korrelatie vermelden achterop het programmaboekje.” 

Toen ik het verhaal las, dacht ik: hoe zouden die mannen slapen?

HS: “Heel slecht, denk ik. Tenzij ze elke dag een paar uur yoga doen.” 
JR: “Ik denk juist dat ze prima slapen. Liegen is voor hen zoiets als ademen. Het gaat ze zo makkelijk af. Er rinkelt allang geen morele wekker meer.”
HS: ‘’Dat is waar. Het is superieur, existentieel liegen. Net als acteren eigenlijk. Ik zit me tijdens het stuk ook steeds te verkneukelen om mijn eigen valsheid. Kan ik nog iets naarders verzinnen om een ander in het pak te naaien?  Het is natuurlijk een verschrikking om zo te leven, maar het is heerlijk om te spelen.”