"Een musical over Cole Porter kan niet anders dan overvol zijn. De man schreef tientallen klassieke songs die tot de meest gedistingeerde van het Amerikaanse repertoire behoren – rijk van taal, geestig en gevoelig, vaak verrassend rijmend en altijd uitzonderlijk melodieus. Niemand schreef ze zo sophisticated als hij.
Sophisticated was ook de musical You’re the top die Pieter van de Waterbeemd in 1995 over Cole Porter (1891-1964) schreef, met Willem Nijholt als de ideale hoofdrolspeler. In korte, puntige scènetjes liet hij de fameuze songschrijver zien als de man die hij was: briljant in zijn vak, maar tevens op de vlucht voor de verdovende verveling die hem als vermogend man voortdurend bedreigde, en later getroffen door helse pijnen als gevolg van een valpartij.
You're the top is terug, nu met Paul Groot in de hoofdrol. Hij excelleert als lichtvoetige bon vivant, valse nicht, cynicus en enigmatisch middelpunt van een mini-revue met de mooiste Porter-songs. En dat zijn er zo veel, dat ze af en toe in een medley moesten worden verwerkt om aan de beurt te komen. Met als onvermijdelijk gevolg dat heel wat nummers eerder worden afgekapt dan men zou willen.
Groot wordt vergezeld door Marjolein Keuning die vooral indruk maakt met enkele introverte songs, de robuust zingende Marcel Jonker en een vijfkoppig ensemble met de flair die in dit genre vereist is. Hun gelaagde zang kleurt meestal mooi bij de jazzy combo onder leiding van Ed Boekee.
Zo is ook deze nieuwe versie, in de stijlvolle regie van Gijs de Lange, een bekoorlijk vlechtwerk van comedy, drama en songs – van Night and day tot I get a kick out of you, van Let's do it tot Ev'ry time we say goodbye en alles daartussen."
Recensiequotes
AD**** - “You’re the Top is een uiterst intieme musical die in zang, dans en spel tot het eind boeit”; “een geolied dans- en zangensemble en een live orkest dat de swing van Porter met liefde en vakmanschap verklankt”; Paul Groot vertolkt een Porter van vlees en bloed”.
Theaterparadijs **** - Paul Groot is onnavolgbaar; Hij kruipt onder je huid als een charmante Porter”, “Smoothy, Sexy & Sassy omschrijft het hele ensemble”
Theaters in Nederland *****
De TheaterKrant**** - Er is genoeg moois te zien en te horen in deze nieuwe You’re the Top; Paul Groot maakt van Cole Porter een grillige gentleman, die zowel geestig als venijnig uit de hoek kan komen, en tegen het eind van de avond verrassend kwetsbaar wordt”
De Telegraaf *** - “Paul Groot laat knap de vele kanten van Porter zien, van de zorgeloze levens-genieter, de artistieke twijfelaar en de valse nicht tot de in zelfmedelijden zwelgende cynicus”
MusicalWorld *** - “Geen ‘Easy to Love verhaal’, maar gewoon zoals het echt ging: het echte verhaal aan de hand van songs van Cole Porter zelf”; “Paul Groot is een genot om naar te kijken en luisteren, met precies de goeie tongue-in-cheek flair.”
Musicaljournaal - “You’re the Top is Top, Een swingend, ontroerend, maar bovenal een hartverwarmend verhaal”
Parool - “Het orkest van Ed Boekee is in topvorm bij de geweldige songs die heel secuur door het verhaal zijn gestrooid”
Holland Media Combinatie - “Paul Groot aangrijpend in voorstelling ’You’re the Top’”
Dagblad van het Noorden - “Choreograaf Martin Michel tilt de vocalen in de solo’s en ensembles naar een pittig choreografische zetting”
MusicalNieuws - “Paul Groot is het veelzijdige middelpunt van een mini-revue met de mooiste Porter-songs”
MusicalReports – “Paul Groot weet elke nuance van zijn karakter weer te geven en overtuigt van begin tot eind met zijn sterke spel”
Op 12 januari start de theatertournee van de You're the Top. Deze muzikale, emotionele musical brengt een wervelend beeld van de muziek en het levensverhaal van de legendarische songwriter Cole Porter, gespeeld door Paul Groot.
Paul Groot is Cole Porter. Onovertroffen portretteert hij deze extravagante persoonlijkheid. Met naast hem onder andere Marjolein Keuning en Marcel Jonker, schetst You're the Top een wervelend beeld van het leven en werk van deze geniale liedjesschrijver.
De ruggengraat van het theaterprogramma wordt gevormd door de songs. De scènes tussen de songs zijn verbindend of verklarend voor de liedteksten, maar ze contrasteren of ironiseren ook. De humor, de spitsheid en de ironie van Porter zoals we die kennen uit zijn songs, weerklinkt in de dramatekst.
Cole Porter is de parel onder de allerbeste songwriters van Amerika: kleurrijk en succesvol. Porter’s songs zijn hartstochtelijk, dan weer geniaal ondeugend en ze weerspiegelen zijn leven: opgewekt, wereldwijs, verlangend, elegant en de Top. In 1995 en 1996 trok You’re the Top volle zalen, had twee reprises, kreeg juichende kritieken, won de Edison Populair 1995 en een nominatie voor de Louis d’Or.
YOU'RE THE TOP een geestig en indringend portret van één van de grootste songwriters van deze eeuw; een uitgebreide kennismaking met zijn mooiste songs en een uitgelezen rol voor: PAUL GROOT
Cole Porter, een van de beste Amerikaanse Songwriters, die zowel de muziek als de teksten schreef. Een man die vele facetten in zijn leven kende, naast zijn verstandshuwelijk, was hij homosexueel en levensgenieter. Door een ongeluk met zijn paard komt hij in een rolstoel, maar dat weerhoudt hem er niet van de meest prachtige songs te maken.
Linda Porter, was een bekende "beauty queen" in Parijs ten tijde van de Eerste Wereldoorlog en vijfendertig jaar lang, tot aan haar dood in 1954, de vrouw van Cole Porter. Ze was rijk, sophisticated en had een groot gevoel voor humor. Een bijzondere en karaktervolle vrouw. Zij was de hoedster van het talent van Cole en bracht hem cultuur en discipline bij.
Monty Woolley, was acteur, regisseur en één van Cole Porter's oudste vrienden. Hij maakte altijd gekheid met Cole en deelde diens voorliefde voor practical jokes. Ze werkten en reisden diverse malen samen. Monty was, evenals Porter, homoseksueel. Ze waren geen minnaars maar gingen wel samen "op avontuur."
Boris Kochno, een Russische danser van het Ballet Russe. Porter is hartstochtelijk verliefd geweest op Boris en heeft hem een half jaar lang gloeiende liefdesbrieven geschreven. Ze zijn waarschijnlijk kortstondig minnaars geweest, maar uiteindelijk werd Porter's liefde niet beantwoord. Porter heeft zich daarna nooit meer "laten gaan." Hij hield het bij vluchtige verhoudingen of betaalde liefde.
Sydney, een bediende van Woolley. Later werd hij diens minnaar.
Bobby, was de jonge butler van Porter, die hem de laatste jaren van zijn leven intensief begeleid en verzorgd heeft.
You’d Be So Nice To Come Home To is voor mij een dierbaar nummer, aldus Paul. “Cole Porter is er prachtig in geslaagd om een diep verlangen naar geborgenheid te vangen.
Zijn leven komt overeen met zijn liedjes: opgewekt, cynisch, wereldwijs, geestig en elegant. In New York, Hollywood en Europa (vooral Parijs en Venetië) bepaalt hij in de Twenties en Thirties de smaak en de mode; hij is bevriend met Cary Grant, Pablo Picasso, Fred Astaire, Ernest Hemingway en Noel Coward.
Het enig kind van rijke komaf is tien jaar als zijn eerste compositie wordt gepubliceerd, The Bob-0-Link Waltz. Op de universiteit vermaakt hij zijn medestudenten als zanger-pianist. In 1916 wordt zijn eerste Broadway musical wegens gebrek aan succes na vijftien voorstellingen gestopt. Hij zeilt naar Europa en vertelt later dat hij in het Vreemdelingenlegioen is geweest. In werkelijkheid is hij een fuifnummer, een graag geziene gast op bruiloften en chique parties, die bij voorkeur zijn koffie drinkt in het Parijse Ritz Hotel. Daar ontmoet hij de beeldschone Linda Lee Thomas, een wereldberoemd fotomodel, waarmee de homoseksuele Cole in 1919 in het huwelijk treedt. Ze wonen tot eind twintiger jaren in Parijs. Het is Linda die hem voortdurend aanmoedigt liedjes te schrijven.
Op advies van Irving Berlin gaat hij weer in New York wonen. Het resulteert in de successen Let's Do It (1928), Love For Sale (1930), Night And Day (1932) en zijn eerste grote musical succes Anything Goes (1934). Andere wereldsuccessen volgen: I Get A Kick Out Of You, Don't Fence Me In, Begin The Beguine, My Heart Belongs To Daddy.
Porter gaat om met de grootten der aarde, staat bekend om zijn elegante kleding, rookt onophoudelijk en drinkt met mate, meestal een droge Martini voor het eten en champagne.
In 1937 valt hij van zijn paard, waarbij beide benen worden verbrijzeld. Meer dan 30 operaties volgen. Zijn (professionele) leven wordt er echter niet door aangetast. Ook in de jaren veertig is er een constante productie waaronder zijn allergrootste succes, de musical Kiss Me, Kate. Met de love ballads So In Love en Always True To You In My Fashion, het geestige I Hate Men, het circusnummer Brush Up Your Shakespeare, de swinger Too Darn Hot en de parodie op de Weense operette, Wunderbar.
Zijn laatste Broadway successen heeft hij met Can-Can (1953) met zijn jubelzang op zijn favoriete stad I Love Paris, en Silk Stockings (1955). Zijn laatste succes, de film High Society (1956), levert nog een wereldhit op, True Love.
Zijn muziek is blijven voortbestaan bij het publiek. Nieuwe generaties artiesten nemen zijn liedjes op het repertoire en regelmatig worden zijn shows wereldwijd opgevoerd.